Otwierasz firmę zwykle po to, by być sobie samym szefem (to duży plus dla kogoś, kto nie lubi mieć nad sobą żadnego przełożonego) i szybciej się wzbogacić. Masz nadzieję, że Twoja firma osiągnie sukces. Ważne tylko, czy na pewno wiesz, jak Twój biznes ma wyglądać za kilka lat? Określenie, jak rozwinie się Twoja firma za jakiś czas, pomoże Ci wytyczyć konkretne cele i ułożyć strategię, by do tej wizji się przybliżyć w sposób realny.
Czy Twoja wizja firmy pokrywa się z celami?
Cele długoterminowe i krótkoterminowe ustala się zwykle po wykreowaniu w wyobraźni marzenia o przyszłości pełnej dostatku, dzięki firmie. Wizja firmy to szczyt, do którego należy dojść oraz kierunek do tego szczytu. Drogowskazami są konkretne czynności, ujęte w strategii biznesu. Cele natomiast to punkty, zbliżające Cię do tego najważniejszego, końcowego punktu (szczytu).
Wizja firmy ustalana jest w odcinkach, np. co 5 lat. Zapisujesz więc na kartce, jak chcesz, by wyglądała Twoja firma za 5 lat, jak za 10 lat, a jak za 15 lat. Pewnie, że każdy chciałby wszystko osiągnąć w ciągu jednego roku, ale sam się przekonasz, że tak to nie działa.
Wizja firmy przykłady
Jeżeli sprawia Ci problem ustalenie realnej wizji firmy, przykłady pomogą Ci w wykreowaniu własnej. Z pewnością brak konkretnej wizji rozwoju firmy, spowoduje iż kręcić się będziesz w kółko, a działania będą chaotyczne i niewspółgrające z całością.
Zatem, jak stworzyć własną wizję swojej firmy?
Wizja firmy przykłady:
- wizja pisarza: Jestem znanym i cenionym pisarzem. Moje książki są rozchwytywane przez czytelników. Nakład jednego tytułu to co najmniej pół mln. egzemplarzy;
- wizja właściciela warsztatu samochodowego: Mój zakład jest najbardziej rozpoznawalny w całym mieście. Warsztat musiał zostać rozdzielony na kilka filii w różnych miejscach miejscowości, by każdy klient miał naprawione auto w możliwie najkrótszym czasie. Nie muszę już sam pracować. Mam zaufanych i pracowitych fachowców, którym bez obaw mogę powierzyć prowadzenie warsztatu;
- wizja pani robiącej torty: Moje torty są najsmaczniejsze, bez sztucznych dodatków, z ekologicznych składników, dla wegan, wegetarian i tradycyjnie się odżywiających konsumentów. Mam najwięcej zamówień pomimo najwyższych cen w mieście. Stać mnie na zagraniczne wakacje dwa razy do roku;
- wizja kosmetyczki: Mój mały gabinet musiał być przeniesiony do jednorodzinnego domu, w którym stworzyłam kilka gabinetów odnowy. Z moich usług korzystają nie tylko ludzie z mojej miejscowości, ale także celebryci i gwiazdy show biznesu.
Misja a wizja firmy czym się różni?
Misja firmy różni się od wizji. Celem misji jest polepszenie życia innych ludzi, przyczynić się do poprawy środowiska naturalnego, a przynajmniej go nie zatruwać. To także pewne działania charytatywne na rzecz jednostek lub instytucji. Jest wyłącznie skierowana na innych.
Wizja natomiast łączy się z naszymi własnymi pragnieniami, które chcemy zaspokoić poprzez prowadzenie działalności gospodarczej i odnieść sukces. Misja a wizja firmy, pomimo iż się różnią od siebie celami, to jednak współgrają ze sobą i powinny iść w parze, jako nierozerwalna część.
Przykłady misji firmy
Chcąc ująć misję w podpunktach, wykorzystajmy biznesmenów z powyższych przykładów o wizji:
- misja pisarza: Pragnę tworzyć treści, dzięki którym czytelnicy relaksują się i zaczynają myśleć pozytywnie. Poznają wiele ciekawostek z różnych dziedzin, a dostarczona im rozrywka inspiruje do działania. Moje książki są drukowane na papierze makulaturowym, by lasy mogły nadal rosnąć bez ścinania drzew na moje powieści;
- misja właściciela warsztatu samochodowego: Zależy mi na świeżym powietrzu, dlatego wspieram ochronę środowiska poprzez finansowanie działań na rzecz ekologii. W naszym mieście zostały posadzone drzewa i krzewy, które sfinansował mój warsztat. Klienci, którzy przyprowadzają do mnie swoje auta, zawsze odbierają solidnie naprawiony samochód w wyznaczonym terminie,
- misja pani robiącej torty: Chcę, by kury znoszące jajka były dobrze traktowane, dlatego wspieram lokalne gospodarstwa rolne i kupuję jajka tylko tam, gdzie kury jedzą naturalny pokarm i korzystają z podwórka. Moje torty są smaczne, ze zdrowymi dodatkami, bez szkodliwych składników;
- misja kosmetyczki: Wspieram firmy produkujące ekologiczne kosmetyki i tylko tam się w nie zaopatruję. Moje klientki i klienci zawsze wychodzą z gabinetu zadowoleni, czują się zdrowsi, piękniejsi i młodsi.
Jak widać misja a wizja firmy to odrębne cele, ale połączone w całość pozwalają firmie osiągnąć sukces.
Autor tekstu:
Beata Goździk – autorka książki „Bierz plecak i lecimy”
9wyd. Psychoskok, Konin 2018),
lektorka audiobooków oraz copywriter.
Z tą wizją to jest różnie ? prowadzę firmę budowlaną i na początku zakładałem, że będę rozwijał ją na rynku lokalnym i zatrudniał kilka osób. Dziś działam na cały kraj i startuję w międzynarodowych przetargach ? Oczywiście lepiej zaskoczyć się w ten a nie inny sposób!