Gdy prowadzimy działalność gospodarczą, potrzebujemy charakterystycznego znaku (graficznego lub zapisu albo symbolu), który będzie wyróżniać naszą markę spośród innych firm. Logo jest po to, by klient w łatwy sposób zapamiętał naszą markę i bez problemu znajdywał ją w artykułach, reklamach, internecie itp. Ciekawa, przyciągająca nazwa lub znak graficzny, spełni swoje zadanie, pod warunkiem, iż dobrze go zaprojektujemy i wykonamy.
Jak zrobić logo firmy ręcznie?
Zanim poprosimy zawodowego grafika, by stworzył nam nasze logo, spróbujmy własnych sił. Jeśli się uda, zaoszczędzimy sporo pieniędzy. Logo wykonane przez nas samych będzie o wiele bardziej dla nas wartościowe, jeżeli oczywiście spełni swoje zadanie. Z braku czasu lub kiepskich umiejętności graficznych, lepiej zrzućmy to zadanie na kogoś innego, kto wie jak zrobić logo firmy komputerowo.
Pierwsze co musimy zrobić to wymyślić znak graficzny lub nazwę. Zapewne jest już ona wykreowana podczas rejestrowania firmy, zatem pozostaje nam ułożenie jej w ramce. Na kartce papieru robimy szkic. Rysujemy figurę geometryczną i wpisujemy tam nazwę lub skrót firmy. Możemy dodać jakieś ozdoby, ale musi ich być mało. Powinny być również bardzo proste, by móc je łatwo przenieść do programu w komputerze. Ramka na gotowym logo nie musi być widoczna.
Logo firmy wpisujemy w przygotowaną (narysowaną na papierze) ramkę. Najlepiej dopasowywać nazwę do różnych kształtów ramki, czyli wpisujemy ją w elipsę, koło, kwadrat i inne, by sprawdzić, w jakim kształcie będzie wyglądać najlepiej. W razie potrzeby, jeżeli chcemy wzmocnić jakieś słowo w nazwie, pogrubiamy je lub powiększamy. Ten projekt, który najbardziej nam odpowiada, zanosimy do grafika lub sami siadamy do komputera i zabieramy się do tworzenia logo firmy.
4 zasady które podpowiadają jak zrobić logo firmy
Jest wiele sposobów na wykonanie logo firmy, ale najważniejsze jest trzymanie się zaledwie kilku zasad, by było ono czytelne i identyfikowało się z naszą marką:
- umieszczamy nazwę (znak) w zamkniętej formie;
- bez ozdób lub z małą ich ilością i prostą formą;
- ustalamy dominujące słowo, jeżeli uważamy, że potrzebujemy właśnie jedno ze słów uwypuklić;
- likwidujemy dysproporcje (kerning).
Jak stworzyć logo firmy w odpowiednich proporcjach?
Kerning, czyli sprawdzanie odległości poszczególnych słów lub znaków. Polega on na odwróceniu gotowego szkicu logo firmy do góry nogami. Wówczas szybko odnajdziemy ewentualne nieodpowiednie odległości słów od siebie, czy od ramki. Dzieje się tak, gdyż po odwróceniu obrazu nie widzimy słów, tylko rozmieszczenie znaków.
W ten sposób najłatwiej wyłapać ewentualne błędy w proporcji. Proporcje należy sprawdzić, zanim wykonamy logo firmy w postaci gotowca. Zaoszczędzimy sobie w ten sposób czas. I nie poczujemy frustracji, że wszystko trzeba zrobić od nowa.
Jeżeli pracujemy przy komputerze w programie do grafiki, wydrukujmy szkic na kartce i poobracajmy ją, przyglądając się grafice. Jest to znacznie lepszy sposób niż obracanie logo bezpośrednio w komputerze. Jak tworzymy logo firmy, sprawdzamy jego widoczność w dużym i małym obrazie (formacie).
Dzięki temu od razu widzimy, w jaki sposób prezentuje się nasze logo, ponieważ posługując się firmowym logo, będziemy go umieszczać na produktach i ulotkach, gadżetach, plakatach itp. Musimy zatem być pewni, iż w każdej wielkości logo dobrze się prezentuje.
Jaki program wybrać do tworzenia logo firmy?
Są programy darmowe i płatne. Zarówno w jednych, jak i drugich stworzymy zadowalające nas logo. Wybierajmy takie, które jesteśmy w stanie opanować. Nie ma sensu od razu wchodzić na programy płatne. Zacznijmy od tych całkowicie bezpłatnych lub takich, które oferują program za darmo w pierwszej części, czyli podczas tworzenia logo. Możliwość korzystania z tworzenia logo firmy na panelu graficznym bez opłat, nie wywołuje u nas stresu.
Jeżeli korzystamy z panelu pół płatnego i uda nam się wykreować piękne logo oraz jesteśmy zdecydowani na jego przeniesienie do siebie, wówczas dopiero w tym momencie będziemy musieli wydać pieniądze. W każdej chwili możemy zrezygnować z pobrania wykonanej grafiki i serwis nie upomni się o zapłatę. Taka opcja jest bardzo wygodna i bez ryzyka. Płacimy tylko w momencie decyzji pobrania wykonanego logo.
Autor tekstu:
Beata Goździk – autorka książki Bierz plecak i lecimy,
(wyd. Psychoskok, Konin 2018),
copywriter oraz lektorka audiobooków.
Ja zleciłabym to zadanie wyspecjalizowanej firmie. Logo moim zdaniem jest priorytetowe i to dzięki logo będziemy w głównej mierze kojarzeni z firmą i naszą działalnością.