Cel firmy
Firma,Praca

O tym jak wyznaczyć cele strategiczne firmy

Dobre funkcjonowanie biznesu zależy od świadomego i skrupulatnego prowadzenia strategii firmy. Wszelkie działania, które pchają przedsiębiorstwo do przodu, najlepiej powierzyć komuś, kto dokładnie zna się na zarządzaniu firmą, nie tylko wtedy, gdy ona dobrze prosperuje, ale także w chwilach kryzysowych. Możemy to także robić sami, jako właściciele firmy, jeżeli mamy ku temu predyspozycje i dobrze się w tej roli czujemy. Na sukces biznesu pracuje nie tylko szef, ale także cała siatka zarządzająca oraz pracownicy.

Od kogo zależy osiągnięcie celu firmy?

Parametry, które mierzą możliwości firmy i wyznaczają kierunek jej rozwoju to cel firmy. Pozwala on ustalić bieżące i przyszłe działania. Dobry, zintegrowany zespół pracowników i kadra zarządzająca potrafią wpłynąć na osiągnięcie wszystkich zamierzonych działań. To od nich zależy osiągnięcie celu firmy.

Każde przedsiębiorstwo powinno mieć jasno określoną:

  • misję,
  • wizję.

Składowe te mają prowadzić do sukcesu. Misja to działalność firmy w służbie klientowi, czyli produkcja lub usługi ułatwiające życie nabywcom. Wizja to wyobrażenie sobie, jak bardzo biznes jest w stanie urosnąć za kilka lat. Cel firmy to wytyczne, do których trzeba dążyć, by osiągnąć sukces, któremu pomaga misja i wizja.

Czym są cele strategiczne?

Strategia jest programem bądź planem ogólnym biznesu, prowadzącym do osiągnięcia każdego ustalonego celu, poprzez umiejętne wykorzystanie potencjału firmy i jej zasobów.

Cele strategiczne dzielą się na krótko i długoterminowe. Te pierwsze ustalane są na okres 3 miesięcy do roku, a drugie na 2- 5 lat. Z czego cel strategiczny krótkoterminowy jest składową celu strategicznego długoterminowego. Muszą więc one być płynne i jedne wynikać z drugich.

W strategii należy pamiętać o kosztach

Planując strategię, musimy znać koszty firmy:

  • stałe (np. czynsz, opłaty za media, paliwo, ZUS, pensje pracowników, własna wypłata itp.);
  • zmienne (powstające na skutek nieprzewidzianych wydatków związanych np. z naprawą samochodu);
  • sprzedaży (marża, VAT i in.).

Znając te koszty, łatwiej nam dopasować odpowiedni cel strategiczny, prowadzący do osiągnięcia wizji firmy i zrealizowania misji.

Gdzie pojawia się cel marketingowy?

Cel marketingowy koncentruje się na kliencie i rynku, a powstaje na podstawie celu firmy i celu strategicznego. Cel marketingowy musi przynieść efekty zamierzonych działań w postaci wysokiego zysku z działalności biznesowej. Mając go na uwadze, ustalamy konkretną datę, do której należy cel marketingowy zrealizować. Zawile sformułowany cel może nie zostać osiągnięty, dlatego musi być określony w sposób jasny i zrozumiały dla każdego.

Zadaniami celu marketingowego są m.in. badania i analiza potrzeb klientów oraz kontrolowanie konkurencji. Trzeba również ocenić i prognozować rzeczywiste i potencjalne rynki. Tworzyć politykę asortymentową, opracować i realizować politykę cenową firmy. Należy także zwrócić uwagę na sprzedaż towarów i usług. Dobry cel marketingowy powinien uwzględniać poznanie klientów, ich potrzeb, by jak najtrafniej dopasować produkt lub usługę do jak największej liczby odbiorców (klientów).

Kobieta wyznaczająca cele strategiczne w firmie
Źródło: Pixabay.com

Czy naprawdę musimy koncentrować się na tych wszystkich celach?

W świecie, jakim obecnie przyszło nam żyć, firmy muszą mieć jasno wyznaczone cele, ponieważ dzięki nim są w stanie utrzymać się na rynku. Poświęcenie uwagi celowi firmy, celowi strategicznemu i marketingowemu, są koniecznością. I to musi być mocna strona biznesu. Oprócz tego mogą pojawić się jeszcze inne cele, jak operacyjne (dotyczące rozwoju programu marketingowego, uwzględniające określone w czasie szczegóły i indywidualizm otoczenia w każdym segmencie rynkowym) i taktyczne (analizowanie każdego produktu przez rok, biorąc pod uwagę obecną sytuację na rynku).

Jeżeli chcemy, aby firma prężnie się rozwijała oraz przynosiła dochody z każdym rokiem coraz większe, musimy koniecznie ustalić cele i trzymać się ich, skrupulatnie realizując punkt po punkcie, a w razie potrzeby modyfikować je. Cele muszą wynikać jedne z drugich i zazębiać się, tworząc ich płynność.

Autor tekstu:
Beata Goździk – autorka książki Bierz plecak i lecimy,
(wyd. Psychoskok, Konin 2018),
copywriter oraz lektorka audiobooków.

Źródła:

  • https://www.anywhere.pl/2603/cel-firmy-celem-kazdego-z-pracownikow/,
  • https://adamgrzesik.pl/cele-strategiczne-firmy/.

 

 

 

 

 

 

 

Możesz również polubić…

1 komentarz

  1. Szefowa_Ola says:

    Cele są ważne, ale podstawa to zespół. To właśnie pracownicy mają pracować na osiągnięcie tych celów. Długofalowe zamierzenia firmy nie są wyznaczane z myślą wyłacznie o kadrze zarządzającej. W dużo większej mierze tyczy się to pracowników i warto o tym pamiętać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.