Dobre funkcjonowanie biznesu zależy od świadomego i skrupulatnego prowadzenia strategii firmy. Wszelkie działania, które pchają przedsiębiorstwo do przodu, najlepiej powierzyć komuś, kto dokładnie zna się na zarządzaniu firmą, nie tylko wtedy, gdy ona dobrze prosperuje, ale także w chwilach kryzysowych. Możemy to także robić sami, jako właściciele firmy, jeżeli mamy ku temu predyspozycje i dobrze się w tej roli czujemy. Na sukces biznesu pracuje nie tylko szef, ale także cała siatka zarządzająca oraz pracownicy.
Od kogo zależy osiągnięcie celu firmy?
Parametry, które mierzą możliwości firmy i wyznaczają kierunek jej rozwoju to cel firmy. Pozwala on ustalić bieżące i przyszłe działania. Dobry, zintegrowany zespół pracowników i kadra zarządzająca potrafią wpłynąć na osiągnięcie wszystkich zamierzonych działań. To od nich zależy osiągnięcie celu firmy.
Każde przedsiębiorstwo powinno mieć jasno określoną:
- misję,
- wizję.
Składowe te mają prowadzić do sukcesu. Misja to działalność firmy w służbie klientowi, czyli produkcja lub usługi ułatwiające życie nabywcom. Wizja to wyobrażenie sobie, jak bardzo biznes jest w stanie urosnąć za kilka lat. Cel firmy to wytyczne, do których trzeba dążyć, by osiągnąć sukces, któremu pomaga misja i wizja.
Czym są cele strategiczne?
Strategia jest programem bądź planem ogólnym biznesu, prowadzącym do osiągnięcia każdego ustalonego celu, poprzez umiejętne wykorzystanie potencjału firmy i jej zasobów.
Cele strategiczne dzielą się na krótko i długoterminowe. Te pierwsze ustalane są na okres 3 miesięcy do roku, a drugie na 2- 5 lat. Z czego cel strategiczny krótkoterminowy jest składową celu strategicznego długoterminowego. Muszą więc one być płynne i jedne wynikać z drugich.
W strategii należy pamiętać o kosztach
Planując strategię, musimy znać koszty firmy:
- stałe (np. czynsz, opłaty za media, paliwo, ZUS, pensje pracowników, własna wypłata itp.);
- zmienne (powstające na skutek nieprzewidzianych wydatków związanych np. z naprawą samochodu);
- sprzedaży (marża, VAT i in.).
Znając te koszty, łatwiej nam dopasować odpowiedni cel strategiczny, prowadzący do osiągnięcia wizji firmy i zrealizowania misji.
Gdzie pojawia się cel marketingowy?
Cel marketingowy koncentruje się na kliencie i rynku, a powstaje na podstawie celu firmy i celu strategicznego. Cel marketingowy musi przynieść efekty zamierzonych działań w postaci wysokiego zysku z działalności biznesowej. Mając go na uwadze, ustalamy konkretną datę, do której należy cel marketingowy zrealizować. Zawile sformułowany cel może nie zostać osiągnięty, dlatego musi być określony w sposób jasny i zrozumiały dla każdego.
Zadaniami celu marketingowego są m.in. badania i analiza potrzeb klientów oraz kontrolowanie konkurencji. Trzeba również ocenić i prognozować rzeczywiste i potencjalne rynki. Tworzyć politykę asortymentową, opracować i realizować politykę cenową firmy. Należy także zwrócić uwagę na sprzedaż towarów i usług. Dobry cel marketingowy powinien uwzględniać poznanie klientów, ich potrzeb, by jak najtrafniej dopasować produkt lub usługę do jak największej liczby odbiorców (klientów).
Czy naprawdę musimy koncentrować się na tych wszystkich celach?
W świecie, jakim obecnie przyszło nam żyć, firmy muszą mieć jasno wyznaczone cele, ponieważ dzięki nim są w stanie utrzymać się na rynku. Poświęcenie uwagi celowi firmy, celowi strategicznemu i marketingowemu, są koniecznością. I to musi być mocna strona biznesu. Oprócz tego mogą pojawić się jeszcze inne cele, jak operacyjne (dotyczące rozwoju programu marketingowego, uwzględniające określone w czasie szczegóły i indywidualizm otoczenia w każdym segmencie rynkowym) i taktyczne (analizowanie każdego produktu przez rok, biorąc pod uwagę obecną sytuację na rynku).
Jeżeli chcemy, aby firma prężnie się rozwijała oraz przynosiła dochody z każdym rokiem coraz większe, musimy koniecznie ustalić cele i trzymać się ich, skrupulatnie realizując punkt po punkcie, a w razie potrzeby modyfikować je. Cele muszą wynikać jedne z drugich i zazębiać się, tworząc ich płynność.
Autor tekstu:
Beata Goździk – autorka książki Bierz plecak i lecimy,
(wyd. Psychoskok, Konin 2018),
copywriter oraz lektorka audiobooków.
Źródła:
- https://www.anywhere.pl/2603/cel-firmy-celem-kazdego-z-pracownikow/,
- https://adamgrzesik.pl/cele-strategiczne-firmy/.
Cele są ważne, ale podstawa to zespół. To właśnie pracownicy mają pracować na osiągnięcie tych celów. Długofalowe zamierzenia firmy nie są wyznaczane z myślą wyłacznie o kadrze zarządzającej. W dużo większej mierze tyczy się to pracowników i warto o tym pamiętać.