Gdy otwieramy firmę, mamy w głowie pewien jej zarys. Głównie skupiamy się na tym, ile zysku nam ona przyniesie. Jednak ważniejsze jest wykreowanie przydatności naszego przedsiębiorstwa dla ludzi. Musimy określić, dla jakiej grupy ludności chcemy tworzyć towary lub usługi i w jaki sposób ta działalność odbiorcom pomoże w ich życiu, czy je ulepszy. Tylko wówczas jesteśmy w stanie określić sens istnienia biznesu.
Co to jest misja firmy?
Biznes, który będziemy prowadzić, musi przynosić korzyść nie tylko nam, ale także i przede wszystkim klientom. Nie możemy produkować bubli ani rzeczy zupełnie nikomu nieprzydatnych, gdyż bardzo szybko nasza firma upadnie i będziemy dużo na minusie. Dlatego tak istotne jest określenie misji firmy, oznaczającej zestaw niosących wartości, które uzasadniają słuszność powstania przedsiębiorstwa.
Gdy będziemy mieć jasno ustaloną misję, zawsze łatwiej będzie nam trzymać się jej ram i unikniemy błądzenia. Misja firmy powinna mieć zarys ogólny. Zbyt szczegółowy opis może nam zakłócać zmiany, które w trakcie działalności będziemy chcieli wprowadzić. Z pewnością będą one nieuniknione, by jeszcze bardziej dopasować produkt do potrzeb odbiorców.
Czy misja i wizja firmy oznacza to samo?
Wyobrażanie sobie, jak rozwinie się nasz biznes za kilka lat, dokąd dotrzemy i jaki możemy mieć wtedy zysk to wizja firmy, czyli nie jest tym samym co misja. Obie opcje są konieczne, by sprawnie prowadzić przedsiębiorstwo do wymarzonego sukcesu. Określenie misji i wizji firmy jest niezwykle istotne. Po drodze będą nas czekać trudne chwile, może nieprzewidziany zastój lub znaczny spadek zysku. Aby się nie poddać, pomocna będzie wizja, którą wciąż warto mieć przed oczami.
Misja identyfikuje nas na rynku, a wizja wytycza nam kierunek, w którym mamy podążać. Ten kierunek nie pokazuje nam ram, tylko punkt, do którego będziemy dążyć. Wywołuje zadania do wykonania w sposób łańcuchowy, pchając nas do celu. Nie wiemy, czy do niego dojdziemy, ale robimy wszystko, by tak się stało.
Misja firmy przykłady na różnych przedsiębiorstwach
Każdy biznes reklamuje się poprzez określanie swojej misji. To ważne, by ludzie czuli, iż wszystko co robi firma, jest dla nich, czyli konsumentów (klientów, partnerów). Misją firmy producenta odzieży sportowej może być przykładowo stwierdzenie, iż pragnieniem przedsiębiorstwa jest to, aby ludzie uprawiający sport, czy to wyczynowo, czy rekreacyjnie, czuli się w tej odzieży komfortowo. Produkowany strój jest oddychający, odprowadzający nadmiar wilgoci na zewnątrz, zatrzymujący ciepło przy skórze zimą, a latem chłodzi itp.
Z kolei misją firmy, na przykład prywatnej przychodni lekarskiej, będzie niesienie pomocy chorym dzieciom i dorosłym poprzez wizyty i badania lekarskie, stosowanie leczenia oraz zleceń badań bądź rehabilitacji itd. Sklep ogrodniczy może mieć misję jako sprowadzanie najpiękniejszych okazów roślin, które wprowadzą innowacje do ogrodów prywatnych itp.
Misja i wizja firmy kluczem do osiągnięcia sukcesu
Obecnie wymaga się od firm bycia odpowiedzialnymi, np. za naturalne środowisko. Muszą więc one wprowadzić pewne działania, by tego dokonać. Jedne przedsiębiorstwa sadzą społecznie drzewa, inne przeorganizują produkcję na bardziej ekologiczną, a inne np. wpłacają darowizny na potrzeby społecznych organizacji. Sponsoring i działalność charytatywna jest bardzo mile widziana. Wszystko to działa na naszą korzyść, gdyż ludzie przekonują się do nas, jako do firmy, której można zaufać i właśnie u niej robić zakupy, czy korzystać z usług.
Misja musi być wciąż aktualizowana. Należy zawsze o niej pamiętać, by głoszone hasła nie stały się tylko pustymi banerami bez pokrycia. To samo dotyczy wizji. Gdy ją utracimy, zapał zniknie i firma będzie się chylić do stagnacji, a potem do upadku. Aby firma była wciąż prowadzona z pasją, należy:
- aktualizować misję;
- odtwarzać wizję;
- ustalać strategię działania;
- wyznaczać szczegółowe krótkoterminowe cele.
Wszystko po to, by za kilka lat powiedzieć sobie: „Moja misja i wizja firmy zaprowadziły mnie na szczyt, o którym marzyłem„.
Autor tekstu:
Beata Goździk – autorka książki Bierz plecak i lecimy,
(wyd. Psychoskok, Konin 2018),
copywriter oraz lektorka audiobooków.
Źródła:
- https://6krokow.pl/zacznij-od-opracowania-misji-i-wizji-firmy/.
Misja dla firmy jest niezwykle ważna. Dzięki niej wyznaczamy konkretny kierunek rozwoju firmy, stawiając przed pracownikami konkretne wyzwania.